הדרה מטיילת לוגו
טיול קליל ביער קסום 20 דקות מתל אביב
טיול קליל ביער קסום 20 דקות מתל אביב

טיול בעקבות פריחת הרקפות

יער ראש העין

לא התכוננתי ולהפתעתי יער ראש העין פשוט הקסים אותי.
ממש למורדות השומרון, בחלקו הצפון מזרחי של ראש העין נמצא יער קסום שצמוד לשכונות החדשות של העיר. ביער אזורי פיקניק כייפים, מתקני שעשועים לקטנטנים ושבילי הליכה נעימים וקלילים. מקום נעים למי שמחפש להעביר את השבת בטיול בטבע מבלי להתרחק מהבית כל כך.
בהחלט נותן מענה ל"מנת הירוק" שחסרה לנו לפעמים.
5 דק' מהרכב
שביל פרחי הבר ביער ראש העין צילום יעקב שקולניק 1
שביל פרחי הבר ביער ראש העין, צילום: יעקב שקולניק

יער ראש העין – פרטים על הלוקיישן

בוויז: יער ראש העין

20 דקות מתל אביב או מרעננה, צפונית לראש העין 

הכניסה חופשית – ללא תשלום

הנוף אל עבר העיר
הנוף אל עבר העיר

בתאכלס, הגענו במקרה ליער ראש העין. היינו ברעננה אצל חברה וחיפשנו טיול קליל של עד 20 דקות נסיעה מהבית, קצת לראות ירוק בעיניים ולפתוח את הפק"ל קפה. תחילה, שקלנו ללכת לתל אפק – שמורת טבע מהממת של רשות הטבע והגנים אך חסכנו בעלויות הכרטיס ובסוף הלכנו על האפשרות החינמית יותר.

 

רקע על יער ראש העין

היער הקהילתי של ראש העין, מציע מסלול טיול בשביל פרחי הבר, שרידי ישוב קדום, פריחות עונתיות, פינות כייפיות לפק"ל קפה ולפיקניק ומתקני שעשועים לילדים.

בולען שפגשנו ביער
בולען עתיק שפגשנו ביער

למורדות השומרון, בחלקו הצפון מזרחי של ראש העין נמצא יער קסום שצמוד לשכונות החדשות של העיר. ביער אזורי פיקניק, מתקני שעשועים ושבילי הליכה נעימים וקלילים. מקום נעים למי שמחפש להעביר את השבת בטיול בטבע מבלי להתרחק מהבית כל כך. בהחלט נותן מענה ל"מנת הירוק" שחסרה לנו לפעמים.

שביל פרחי הבר צילום גיל בהר
שביל פרחי הבר צילום גיל בהר

הגענו אל היער, תחילה אל מתחם פיקניקים חמוד ("בצל האקליפטוס" שמו) והתחלנו במסלול לעבר שביל פרחי הבר (1 ק"מ, לא ארוך מדי). השביל הוא מעגלי ויפה תמיד אך בעיקר בעונות הפריחה.

שביל פרחי הבר

הפריחה שביער ראש העין מהממת. לצידי השביל של פרחי הבר "קישוטי" רקפות, כלניות אדומות ולבנות, צבעוני ההרים, דבורניות, חבצלות – פריחת פרחי הבר היא פשוט תענוג לעיניים. נעלה בשביל אל ראש הגבעה (בערך 20 דקות הליכה לא כולל זמני סלפי בדרך), אל תצפית שהכשירה קק"ל . התצפית "מצפור אילן" המשקיפה אל היער ההררי ועל מחלף ראש העין מזרח (כביש 5). מסביב התצפית שרידים של יישוב קדום "חורבת דייר" או "ח'רבת דוויר" בערבית, עם שרידים של מבנים, קירות בנויים ובור מים מרובע מהתקופה הביזאנטית. משם נרד בשביל המסומן במדרגות סלע טבעיות (מחליק לאחר הגשם, שימו לב) לכיוון הנקודה בה התחלנו את המסלול.

המסלול כולו לקח לנו כמעט שעה, אבל שעה של פאן, מוזיקה בדרך ופק"ל קפה בתצפית בראש הגבעה.

היער הקהילתי של ראש העין

אז מה עושה יער ליער קהילתי? משמעות המושג "יער קהילתי" היא שיתוף הקהילה בניהול היער. התושבים, ראש העיר וקק"ל שותפים כולם בניהול היער – מהניקיון ועד נטיית העצים. ב2005 בשיתוף עם התושבים ניטעו מגוון של מיני עצי חורש ויער ביער ראש העין. עצים כמו חרוב מצוי, אלה אטלנטית ועוד רבים. מאז ועד היום, נערכים מדי שנה אירועים קהילתיים ביער, כמו חגיגות ט"ו בשבט ופעילויות עם בתי הספר שבאזור לטיפוח היער.

פעם היער היה האזור ה"אפל" של העיר. היה בו מלא פסולת ומפחיד להסתובב בו. היום, היער נעים ומונגש לכולם, מטופח ונותן מענה לטבע ירוק במרכז הארץ. תודות לראש העין, התושבים וקק"ל.

שרידי האדם הקדמון בראש העין

לא רחוק מיער ראש העין התגלתה מערה עם שרידים של האדם הקדמון שגר בה במשך יותר מ400 אלף שנה. במערה שאינה פתוחה למבקרים, נמצאו שרידים של כלי עבודה, כלי אוכל והרבה עצמות בעלי חיים. תגלית המערה היא העדות הראשונה לשימוש באש לצליית בשר לאכילה – המנגל הראשון היה בראש העין לפני 400 אלף שנה. מוזמנים לקרוא עוד על הנושא בכתבה של ynet הראשונים במנגל וב"על האש"

רעיון מגניב ליום כייף בטבע במרכז הארץ

רעיון שעלה לי – הייתי יכולה לעשות שם אחלה של יום גיבוש לחבר'ה מהעבודה.  אם אתם צריכים לתכנן איזשהו יום גיבוש לעבודה, במינימום תקציב עם מקסימום עניין – זה המקום. במידה ואתם מחפשים: מקום לא רחוק במרכז, טבע, ארוחת צהריים פיקניק סטייל, מסלול קצר ונגיעה קלה בהיסטוריה זה המקום. מי שמעוניין אשמח לעזור לפתח רעיון 🙂

כמה טיפים לפני הגעה ליער ראש העין

  • יש להיזהר מבורות ומכשולים – שימו לב היכן אתם דורכים.
  • הורים לבייביז, שביל פרחי הבר לא מונגש לעגלות.
  • העונות הטובות ביותר לביקור הן באביב ובחורף לפי פריחות פרחי הבר, אך תמיד ירוק שם
  • מתאים לטיול של חצי יום
  • מתחם הפיקניק יחסית קטנטן ובתקופת החגים מתמלא במהירות ולכן מומלץ להקדים.
עוד מקומות מעניינים:

יער ראש העין - אפשר לדלג ישר אל:

1 תגובות עד כה

תגובה אחת

  1. שלום,
    תודה על הסקירה המקיפה.
    איך אפשר לקבל רעיונות לפעילות לקבוצת מבוגרים חובבי טיולים?
    בתודה
    דרורה
    0547757483

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *