הדרה מטיילת לוגו
הצוק במחצבת בנימינה נוף על כל האזור 1
הצוק במחצבת בנימינה נוף על כל האזור

נוף עוצר נשימה ממרומי הצוק

תצפית הצוק – מחצבת בנימינה

כשחושבים על מחצבה זה לא נשמע מקום כזה מעניין, אבל – מחצבת בנימינה אחת מהמקומות האהובים עליי מכל. מחצבה שהייתה פעילה עד 2007 ומאז בתהליך שיקום ארוך ויקר, של החזרת עטרה ליושנה.
היום, מחצבת בנימינה היא בית לחיות בר רבות, שפני סלע, איילים, תנים, חזירי בר, ברווזי בר ונמצאת באמצע מסלולי נדידות הציפורים שעוצרות להשתכשך באגם מיי התהום שבמחצבה.
בנוסף, הנוף מתפצית הצוק עוצר נשימה ונותן טעימה לעבר מישור החוף והיישובים שמסביב.
5 דק' מהרכב
הנוף מתצפית הצוק ביום חורפי

האם אי פעם רציתם לחקור מקום ייחודי והיסטורי? אם כן, אז מחצבת בנימינה היא היעד המושלם עבורכם! למחצבת בנימינה לוקיישן מנצח – היא ממוקמת במורדות רמת הנדיב, משתרעת לאורך נחל תנינים המוכר, היא מתפרסת על פני שטח של 500 דונם והיא מהווה בית גידול לבעלי חיים ועופות מקומיים. המחצבה הייתה בעבר אתר כרייה פעיל וכיום, היא מציעה למבקרים הזדמנות לחקור את שרידי עברה, כולל מכשירים מכניים עתיקים ונופים מדהימים מראש התצפית על המצוק.

צאו לטיול כייפי וקרוב בבית בשרידיה של מחצבת בנימינה העתיקה ותחוו ממקור ראשון את ההיסטוריה המקום. ממרומי הצוק תוכלו לחזות בנופים עוצרי נשימה של סוף הרי הכרמל – חוטם כרמל והיישובים שמסביב וליהנות מתובנה ייחודית כיצד נראו החיים באזור זה מזמן.

טיול אל תצפית הצוק במחצבת בנימינה

ראשית אתחיל במדריך לטיול אל תפצית הצוק ואם תרצו לקרוא מידע נוסף על המחצבה אתם מוזמנים לגלול מטה.

תצפית הצוק המיוחדת של מחצבת בנימינה מספקת נוף מדהים של 360 מעלות. 

מחנים את הרכב, הולכים 5-10 דקות (עלייה קלה בשביל עפר) ומגיעים למקום שלדעתי האישית – הכי יפה באזור.

כותבים בוויז: מחצבת בנימינה

ולאחר הגעה למקום, פונים ימינה אל הנקודה הכי גבוהה וימנית שאיתה אפשר להגיע עם רכב בכביש.

מחנים ועולים כמה דק למעלה
מחנים ועולים כמה דק למעלה

עולים את שביל העפר במשך 5-10 דק' – תלוי בכם ואם אכלתם ארוחת בוקר ומגיעים לפינה עם ספסל עץ מאולתר וספה נטושה שמשקיפה לעבר בנימינה ועל כל הסביבה, הפינה צמודה למיכל מים ענק שאי אפשר לפספס.

העלייה לתצפית
העלייה לתצפית
ממש צמוד למיכל המים
ממש צמוד למיכל המים
ספסל וספה נטושה בתצפית הצוק
ספסל וספה נטושה בתצפית הצוק

המקום לא מוכרז ואין בו שירותי ניקיון לכן נקו אחריכם פלוס טיפ-טיפה אחרי אחרים שהשאירו לכלוך (כמובן שלא בכוונה).

** הערה על תצפית הצוק ועל מחצבת בנימינה כולה – האזור מסוכן מאוד, ישנם סלעים מתדרדרים ולכן אם אתם מגיעים אל תצפית הצוק היזהרו ואל תתקרבו אל קצה הצוק.

נוף אל עבר המחצבה והיישובים שמסביב
נוף אל עבר המחצבה והיישובים שמסביב

קצת היסטוריה על מחצבת בנימינה

מחצבת בנימינה היא אחת המחצבות שהיו ידועות ומפורסמות ביותר ברחבי הארץ. היא הוקמה בשנת 1930 והייתה פעילה במשך 80 שנים. המחצבה נוצרה במטרה ברורה – לספק חומרי גלם מקומיים לסיוע בבניית אדמה לכבישים ומסילות ברחבי הארץ. המחצבה הייתה בבעלות חברת "סולל ובונה" וכשהחלה מלחמת העולם השנייה, עברה הבעלות לחברת "אבן וסיד" המוכרת ופועלת במחצבות שונות עד היום.

"אבן בנימינה" הייתה האבן המבוקשת שסיפקה המחצבה. הסלעים שנחצבו כאן בבנימינה והסביבה היו מסוג גיר ודולמיט, והן קיבלו ביקוש רב ברחבי הארץ בשל היותן אבנים עמידות וחזקות.

הנוף מהצוק ביום אפרורי
הנוף מהצוק ביום אפרורי

פעילות מחצבת בנימינה גרמה להרס סביבתי גדול 

לאחר 80 שנה של פעילות המחצבה, בשנת 2007 היא נסגרה רשמית. עתודות חומרי הגלם נוצלו במלואן, ולכן הסתיימו עבודות החציבה והשימוש בה הפך לטובת שיקום המחצבה למטרות טבעיות. שנוסעים בכביש 4, אפשר ממש לראות את ה"ביס" המכוער שהשאירה המחצבה על מורדות הכרמל.

מאז שאבן סיד סיימו עבודתם במקום – המחצבה נשארה נטושה ואפילו מהווה סכנה בטיחותית. 

שיקום מחצבת בנימינה – תהליך ארוך ויקר

עוד לפני שנסגרה המחצבה, החלו עבודות שיקום האזור ב1995. תוכנית השיקום ממומנת על ידי קרן שיקום המחצבות וע"י המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה ובנויה בשלבים רבים. אחד מהשלבים הוא רכישת חוזה חכירה מרשות מקרקעי ישראל אל מועצת בנימינה – גבעת עדה. לשמחתנו הרבה, המועצה המקומית קיבלה אישור לרכישת השטח וכך התקדמה שלב נוסף בתוכנית השיקום.

נכון עד לשנת 2022, הושקעו כ-9 מיליון ש"ח בתהליך השיקום והיקר למחצבה.

מטרת השיקום היא להפוך את המחצבה הנטושה לאתר תיירות עם פארק גדול. הפארק יכלול בתוכו מסלולי הליכה מסודרים, מסלולים לטיולי אופניים, אגמים ממי התהום שבמחצבה, צמחייה טבעית, בעליי חיים ועופות. 

בתי ספר וגנים במועצת בנימינה, תורמים לשיקום המחצבה על ידי טקסי נטיעות עצים בט"ו בשבט.

נוף משגע מתצפית הצוק מחצבת בנימינה
נוף משגע מתצפית הצוק מחצבת בנימינה
עושים פיקניק בראש הצוק במחצבת בנימינה
עושים פיקניק בראש הצוק במחצבת בנימינה

עוד מקומות ליד מחצבת בנימינה

מחצבת בנימינה נמצאת בלוקיישן מדהים, נחל תנינים עובר ממש ליד המחצבה, יש מתחם גריפיטי ממש ליד החניה של תצפית הצוק ויש מסלולים מדהימים שאפשר לעשות. מסלול שמאוד מומלץ זה מסלול קצר למצפור מורן ורדי ז"ל. אפשר לראות אותו מרחוק עם דגל ישראל ענק אותו אפשר לראות ממרחקים ובמצפור עצמו שלטים שמספרים על מורן ועל חייו. המצפור נמצא בחלק הדרום מערבי של רמת הנדיב ונמצא כ20 דק' הליכה מתצפית הצוק של מחצבת בנימינה.

עוד מקומות מעניינים:

תצפית הצוק – מחצבת בנימינה - אפשר לדלג ישר אל:

4 תגובות עד כה

4 תגובות

  1. אני גר בפרדס חנה שזה ממש קרוב לבנימינה כל חיי ולא הכרתי את המקום הזה
    תודה!

    1. לתשומת לב המטיילים !! ממש למרגלות המחצבה אפשר להתחבר לשביל ישראל , שממנו אפשר לעלות צפונה בדרך מצפור מורן אל חוטם הכרמל וגם לקצה רמת הנדיב . או מערבה לפינה קסומה מתחת לגשר יומיים .. 🌻

  2. הייתי היום. מקום נהדר. פריחה בשלל צבעים ונוף יפה לכל הכיוונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *