הדרה מטיילת לוגו
יחמור פרסי מנשנש לו בחי בר כרמל
יחמור פרסי מנשנש לו בחי בר כרמל

שמורת טבע מהממת בהרי הכרמל

חי בר כרמל

שמורת טבע חי בר בהרי הכרמל היא שמורה מהממת וביקור בה מתאים לכולם, משפחות/עגלות ובייביז/ילדים ולגיל השלישי.
השמורה היא מסלול קצר של הלוך וחזור, בערך שעה של הליכה. בדרך אפשר לפגוש את החיות המשומרות המיוחדות שהיו כאן פעם עוד מלפני שאנחנו היינו. תוכלו לפגוש את היחמור הפרסי, נשרים, איילי כרמל, עזי בר, סלמנדרות ועוד.חוויה כייפית ומומלצת לטיול משפחתי בשבת.
5 דק' מהרכב
תצפית מחי בר כרמל אל מפרץ חיפה
תצפית מחי בר כרמל אל מפרץ חיפה

שמורת טבע חי בר כרמל – הלוקיישן

בוויז: חי בר כרמל

שמורת טבע חי בר כרמל על הר הכרמל, ליד אוניברסיטת חיפה. כרוך בתשלום (22 ₪) או במנוי מטמון

מסלול של שעה-שעתיים הלוך חזור.

למי מתאים

מתאים לכולם, משפחות/עגלות ובייביז/ילדים ולגיל השלישי.

רקע על שמורת חי בר כרמל

שמורת טבע קטנה שמוקדשת להצלה ושיקום חיות שבסכנת הכחדה (או שכבר הוכחדו) בישראל, ומטרתה להשיב את החיות אל הטבע.

קוצה מטיילת בחי בר כרמל
הדרה מטיילת – חי בר כרמל

אל תפספסו את הסרט הקצר שמוקרן בתחילת הסיור שמאוד מושקע ומעניין.

בסופ"ש האחרון שוב לא התרחקנו מדי (כמו שאנחנו אוהבים) ונסענו לטייל בשמורת הטבע חי בר כרמל שנמצאת כחצי שעה נסיעה מבנימינה – מהבית (למקומות כייפים בסביבת בנימינה לחצו כאן). כבר ביקרנו בחי בר שליד אילת ביטבתה, שבה פגשנו את חיות המדבר ולכן חיכינו להזדמנות להשלים ביקור בחי בר כרמל הירוקה.

אזור הכרמל פעם היה עולם אחר פעם, היו נמרים, איילים, נשרים, דורסי לילה. פעם היה ג'ונגל של ממש כאן וכמעט כולם נעלמו. יש הרבה סיבות להעלמות של החיות מהטבע של הרי הכרמל – ציד, כריתת עצים, הרעלות, חמיסת גוזלים (גניבת גוזלים מהקן שלהם), שריפות, התחשמלויות – מה לא עבר על הכרמל.

אילו בעלי חיים תפגשו בחי בר כרמל?

אילו בעלי חיים תפגשו בחי בר כרמל?

איילי כרמל, עזי בר, יחמורים, סלמנדרות (שהתחבאו לנו), נשרים, ניציים, בזים ודורסים נוספים. המפגש המיוחד הוא בעיקר עם היחמורים הפרסים והנשרים. חי בר כרמל נחשב למקום הכי טוב והכי קרוב לצפות בנשרים וביחמורים בארץ – הנשרים ממש עפים ונוחתים לידנו.

האם אפשר ללטף את החיות?

לא אסור. מדובר בחיות בר ולכן צריך לשמור מהן מרחק ורק לצפות.

יחמור פרסי בחי בר כרמל
יחמור פרסי בחי בר כרמל

"אך אל תשכח, יש נשר בשמיים"​

אני לא חושבת שאי פעם ראיתי או התרגשתי ככה מנשר. חיה מרהיבה, ענקית, שלווה – הצורה שהיא עפה בשמיים פשוט היפנטה אותי. עצוב לי לחשוב שכבר כמעט שאין אותם יותר.  הנשרים כל כך עצומים שהם רוצים לנוח על עמודי חשמל הם נוגעים על שני חוטים במקביל, סוגרים מעגל ומתחשמלים למוות 🙁 . הנשרים המיוחדים האלו סובלים גם מאכילת מזונות מורעלים, מחמיסת ביצים ושריפות. כמעט שכבר אין עופות דורסים בשמיים יותר. עיט ניצי – בשנת 1950 היו בארץ 60 זוגות וב2019 נשארו 14 בלבד. עיט זהוב – ב1984 היו 40 זוגות וב2019 נשארו 6 בלבד. עוד מעט וכבר לא ישארו. 

קן הנשרים בחי בר כרמל
קן הנשרים בחי בר כרמל
קן הנשרים בחי בר כרמל נשרים בסכנת הכחדה
קן הנשרים בחי בר כרמל נשרים בסכנת הכחדה

פורסים כנף

בעת סיור בשמורה, ניתן לראות את כלוב הנשרים (מרחוק) שבו מגדלים זוגות נשרים והגוזלים שלהם. הכלוב תחת מסגרת פרויקט מיוחד,  "פורשים כנף" שמטרתו להגדיל את אוכלוסיית הנשרים בארץ. במסגרת הפרויקט ובשיתוף עם ד"ר מוטי צ'רטר, הציבו מצלמה המשדרת בלייב זוג נשרים חמודים. הנשרים סובלים ממחלת עצמות "רככת", הגורמת לנכות שבעקבותיה הנשרים נשארים בקן – בגרעין הרביייה במתחם.

אם בא לכם לראות לייב של אתר האכלה שנמצא ממש ממול לחי בר כרמל מוזמנים לצפות מהקישור כאן, אולי נתפוס אותם מנשנשים.

יש יום הנשר שלא כדאי לפספס

שימו לב, יום הנשר הבינלאומי חל ביום שבת הראשון בספטמבר וכולו נועד לעלות את המודעות לסכנות העומדות בפני הנשרים. היום כולו נועד להגברת המודעות וההסברה על אובדן בתי הגידול, התחשמליות והרעלות של הנשרים. יום הנשר הבינלאומי שנחגג בחי בר כרמל, נחגג עם שלל פעילויות מיוחדות, וכולל שחרור נשר בוגר אל הטבע.

לא במבי ולא האייל של סנטה – יחמור פרסי

כמה חמידות היחמור הזה. יחמור פרסי הוא מין ממשפחת האיילים, הוא נקרא "יחמור" מכיוון שפרוותו אדמדמה מעט ודומה לאדמת החמרה. היחמור שהיה בעבר בארץ נכחד לגמרי מלפני 200 שנה. במקומו של המין שנכחד הובא לארץ מין קרוב – יחמור פרסי, שגם הוא בעל חיים שכמעט נכחד לגמרי. היו בטוחים שכל היחמורים נכחדו לגמרי בכל העולם, עד שנמצא עדר קטן באיראן שממנו נתפסו ונלקחו מספר פרטים לשם הקמת גרעין רבייה.  ליחמור הפרסי תפקידים ומשמעויות אקולגיות רבות בטבע, הוא ה"גנן" של הטבע. הוא אוכל ו"גוזם" את העצים והשיחים של היער לאורך כל השנה ובכך עוזר לדילול הסבך של היער ומונע התפשטות שריפות.

תחילה הובאו לארץ שני זוגות של יחמורים. 20 שנה אחרי שני הזוגות נהיו עדר של 150 פרטים ומאז ועד היום, מדי חצי שנה משחררים קבוצות של 10-15 יחמורים לטבע.  היום היחמורים מסתובבים בטבע בהרי הגליל, הרי יהודה, הכרמל והרי ירושלים – עדרי היחמורים שרדו טוב יותר בצפון הארץ. הן פחדנים מאוד, לכן כדי לראות אותם מקרוב הכי כדאי להגיע אל החי בר.

יחמורים משוחררים לטבע
צילום: דקל גת, רשות הטבע והגנים

 נכון לשנת 2019 יש 240 יחמורים פרסים שמסתובבים בחופשיות בארץ – אוכלוסיית היחמורים הכי גדולה בעולם.

מידע נוסף וקישורים

אתר חי בר כרמל – לחץ כאן

עמוד הפייסבוק המקסים של חי בר כרמל – כאן 

ערוץ היוטיוב המעניין של קבוצת צ'רטר – כאן 

המשיכו לשמור על הטבע שלנו ♥

שעות פתיחה

במהלך השנה, האתר פתוח לקהל הרחב בימי שישי, שבת ובחגים בלבד.

קבוצות יכולות לתאם מראש. הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני השעות הרשומות
בימי שישי ושבת: 16:00 – 8:00

עוד מקומות מעניינים:

חי בר כרמל - אפשר לדלג ישר אל:

כרגע עוד אין תגובות -תהיה הראשון לכתוב משהו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *